środa, 10 lipca 2013

Kuba i Mela. Dodaj do znajomych. M. Orłoś i H. Sawka

tekst - Maciej Orłoś -dziennikarz i prezenter telewizyjny
ilustracje-  Henryk Sawka  -rysownik i satyryk


                  Książka z autografem, zdobyta przez mojego synka na poprzedniej edycji Targów Książki dla Dzieci, na stoisku Czas Dzieci.  Trzeba było wygryźć z wafla bohatera bajki, ale już nie pamiętam co moje dziecko wychrupało - nagroda była osobiście wręczona przez autora. Mało tego. Książka przypadła synkowi ogromnie do gustu.  
   Narratorów jest tu dwóch, Mela lat 7 i jej brat Kuba lat 10. Opisane wydarzenia raz są widziane okiem dziewczynki , a w następnym rozdziale - chłopca. Nie muszę chyba pisać, ze sytuacje przez nich opisane, zdecydowanie różnią się w odbiorze.Całość bohaterów dopełniają ich rodzice i koledzy ze szkoły. Sposób prowadzenia narracji przez pana Orłosia , również mnie przypadł do gustu. mimo pewnych małych  niedociagnięć ( hmm panie Macieju , od ilu lat można mieć konto na facebooku?). widać, ze opisane historie są mu zdecydowanie bliskie.

  Mojemu synkowi ogromnie podoba się rozdział, w którym cała rodzina wybiera się na długi weekend do Wrocławia. Perypetie w czasie podróży ,śmieszą go bardzo (mnie również - chciałoby się rzec - samo życie ) Mamy tu na przykład bardzo potrzebną nagle rzecz, która okazuje się być na samym spodzie wypchanego bagażnika, lub pomyłkę taty przy tankowaniu samochodu - zamiast ropy wlał benzynę ( nieźle mu rodzinka musiała wcześniej mętlik w głowie zrobić). Ja zaśmiewałam się, gdy czytaliśmy rozdział "Wymarzony dzień". Zdradzę jedynie, ze ma być to wspaniały dzień Meli, która go planuje od dawna i czeka na przyjazd swojej cioci.  Dzień okaże się ...na pewno inny niż go sobie zaplanowała, ale będzie w czasie niego mnóstwo atrakcji.
 Dużą role w opowieści odgrywa szkoła  Kuby i Meli. Wiele śmiesznych wydarzeń dzieje się właśnie tam, tworząc mnóstwo zwariowanych historii. Miejscem na pewno bardzo ciepłym i istotnym w życiu dzieci jest ich dom rodzinny, a rodzice pełnią wiele różnych ważnych ról .





Całość dopełniają świetne rysunki  z komentarzami pana Sawki,  które wprowadzają dodatkową dawkę humoru.
  Ogólnie książeczka znakomita. Przedstawiona współczesna rodzina, ma problemy jakie by się filozofom nie śniły.. W przeważającej części radzi sobie z nimi znakomicie. A ja będę musiała dokonać zakupu drugiej części, "Kuba i Mela dają radę"  żeby już nie słyszeć jak wracam z pracy - " Kupiłaś już Melę ??? " :))

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz