czwartek, 4 kwietnia 2019

Po ciemku, czyli co się dzieje w nocy - Monika Utnik-Strugała

     Kiedy byłam mała, często niepokoiły mnie odgłosy nocy. Wystarczył jakiś stukot czy szum wody w rurach lub kaloryferach , by pojawiał się strach. Wydawało mi się, że jeśli jest noc, to tak jak i ja śpią wszyscy i powinno być cicho i spokojnie. Z biegiem lat docierało do mnie, jak wiele osób musi w nocy pracować, by miasto i jego mieszkańcy mogli normalnie funkcjonować. Przede wszystkim pamiętałam o służbach porządkowych i oczywiście lekarzach. Reszta jednak była dla mnie wielką tajemnicą.

Autorka książki „Po ciemku, czyli co się dzieje w nocy” bardzo skrupulatnie podeszła do opracowania tego tematu. Podkreśla ogromne znaczenie snu, jego kolejne fazy i tłumaczy dlaczego często pomimo tego, że śpimy wystarczającą ilość godzin, niekoniecznie się wysypiamy. Nie zapomina również o tych, którzy podczas snu potrafią wykonywać różne czynności, lunatykując. Okazuje się, że osób, dla których noc jest porą dnia w której pracują, jest wiele. Meteorolodzy, zapisujący różnorakie pomiary, astronomowie, kierowcy i lotnicy to tylko nieliczni z nich.
Nocą odbywa się również bardzo wiele imprez. Jedną z większych jest Noc Muzeów, która miała miejsce po raz pierwszy w Berlinie w 1997 roku. W tej chwili jest ona znana w każdym większym mieście, przyciąga tłumy odwiedzających, których z roku na rok jest coraz więcej.

Młody czytelnik dowie się również co to takiego noc polarna i jaki ma duży, niekoniecznie pozytywny wpływ na ludzi.
Autorka proponuje, by nocą wybrać się na spacer i obserwować rośliny, niebo, nie tylko by nauczyć się rozpoznawać gwiazdozbiory, lecz również podziwiać perseidy. Tak naprawdę ciemno bywa tylko na terenach niezabudowanych, w mieście ciężko znaleźć miejsce pogrążone w całkowitym mroku.

 Fantastycznie treść książki zobrazowała pani Małgosia Piątkowska. Idealny dobór barw, odrobina tajemniczości, świetnie współgrają z zawartymi wiadomościami.
Gdy dodamy to tego duży format, twarde oprawy, mamy obraz takiej lektury, którą bardzo chcemy mieć u siebie w domu na półce. Będzie nie tylko pięknie prezentować się ale młodemu czytelnikowi dostarczy również sporo wiedzy. U nas w domu sprawdza się rewelacyjnie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz