Dariusz Jędrzejewski – fotograf i
dziennikarz. Od 1993 roku publikuje artykuły o tematyce turystycznej
w czasopismach Wydawnictwa Bauer. Od lat współpracuje również z
wydawnictwami MUZA i Carta Blanca. W 2010 roku jego książka
„Zakątki na urlop i weekend” otrzymała wyróżnienie Magellana
przyznawane przez „Magazyn Literacki KSIĄŻKI, w kategorii
„Przewodniki dla aktywnych”.
„Stare parowozy w Polsce” to
przepięknie opracowanie wydane przez MUZA SA w cyklu „Ocalić od
zapomnienia”. W pierwszej części zapoznamy się z krótką
historia kolei, dowiemy się jak szybko następował jej rozwój i
którzy inżynierowie ( w tym również polscy) mieli w tym udział.
Omówiono dokładnie jakie strategie panowały przy budowie
pierwszych linii kolejowych na świecie. Po prawej stronie tekstu
znajduje się słowniczek, który dokładnie objaśnia znaczenie
mniej znanych określeń związanych z kolejnictwem. W kolejnych
rozdziałach zapoznajemy się z opisami polskich i europejskich
parowozów oraz tras po których kursowały . Pozostałością po
nich są parowozownie i muzea kolei, które autor nam bardzo
dokładnie przybliża. Widać, ze wielką miłością autora są
kolejki wąskotorowe, które dawniej były ośrodkami lokalnego
transportu w całej Polsce. Dziś wiele z nich służy jako duża
atrakcja turystyczna. Są to między innymi Przeworska Kolej
Wąskotorowa czy też Świętokrzyska Kolej Dojazdowa. Dużo
informacji zawiera rozdział poświęcony Chabówce. Tutaj austriaccy
planiści w drugiej połowie XIX wieku rozpoczynali projektowanie
Galicyjskiej Kolei Transwersalnej. Miała to być górska
alternatywa dla poprowadzonej u podnóża Karpat Kolei Galicyjskiej,
łączącej Kraków z Lwowem. Wieś Chabówka znalazła się trasie
nowej linii kolejowej Cesarstwa Austro -Węgierskiego, która w
całości oddano do użytku 1884 roku. Linia ta łączyła Czadcę (
obecnie Słowacja) i Husiatyn ( obecnie Ukraina). Cała trasa linii
kolejowej liczyła 800 km i była jednym ze strategicznych ciągów
komunikacyjnych na wypadek wojny z Imperium Rosyjskim. Chabówka
nabrała dużego znaczenia, gdy w 1899 roku wybudowana została
prywatna linia Chabówka – Zakopane, i awansowała do roli stacji
węzłowej. W tym momencie znajduje się tam skansen taboru
kolejowego. Od 1986 roku gromadzono w lokomotywowni w Suchej
Beskidzkiej parowozy, wagony, urządzenia kolejowe a w 1993 roku
przeniesiono ten zabytkowy tabor właśnie do Chabówki. W swoich
zbiorach skansen posiada 51 parowozów( w tym osiem czynnych) 25
sprawnych wagonów pasażerskich, 55 wagonów towarowych i wiele
innych urządzeń. Jest to miejsce niezwykle urokliwe , w którym
czujemy jakby czas się na chwilę zatrzymał. Ogrom niektórych
maszyn sprawia, ze jesteśmy pełni podziwu dla konstruktorów, że
potrafili zarówna nadać im wdzięk jak i je poruszyć.
Równie ciekawa jest Świętokrzyska
Kolej Dojazdowa. Jej historia sięga I wojny światowej. Pierwszy jej
odcinek Jędrzejów – Motkowice zbudowały w 1915 roku wojska
austriackie. Sieć była systematycznie rozbudowywana . Potężny
system rozciągający się od Gór Świętokrzyskich, przez Ponidze
aż do Krakowa liczył 308 km. Przy braku lokalnych dróg zaspakajał
potrzeby transportowe i pasażerskie całego tego ogromnego obszaru.
Naprawdę szkoda, że wielu tras w tej chwili nie ma, ponieważ
podróż pociągiem zawsze miała swój niesamowity klimat a widoki
były dodatkowym atutem.
Książka jest przepięknie ilustrowana
zarówno kolorowymi zdjęciami robionym przez autora, jak i
archiwalnymi już fotografiami lokomotyw i ich części składowych.
Parowozy jako modele sprawdzają się świetnie i naprawdę trudno od
nich oderwać oko.
Książkę polecam nie tylko zapalonym
miłośnikom kolei lecz również tym, którzy mile wspominają z
dzieciństwa podróże, gdy wagony ciągnęły wspaniałe parowozy a
ich gwizd słychać było z daleka.
Urok starych pociągów :)
OdpowiedzUsuńWierzę, że książka może być ciekawa, ale chyba w obecnej chwili nie przeszłabym przez nią. Potrzebuje czegoś na odstresowanie, a to nie jest odpowiednia pozycja :)
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńO coś dla mnie, byłam w Muzeum parowozów w Jaworzynie Śląskiej, niesamowite miejsce i urok starych pociągów, chętnie zapoznam się z historią kolei :)
OdpowiedzUsuń